"Nie poz­na­my praw­dy, nie znając przyczyny."
Arystoteles
 
 
 
 
 
 
 
 
Certyfikat ISO
Międzynarodowe standardy zarządzania ISO dostępne są już dla przedsiębiorstw ponad 25 lat.
Pierwsze oficjalne wydanie normy ISO 9001 przez Międzynarodowy Komitet Normalizacyjny nastąpiło w 1994 roku, przyjęte i przetłumaczone przez Polski Komitet Normalizacyjny w 1996 roku.
W tamtym okresie Międzynarodowy Komitet Normalizacyjny nie zdawał sobie sprawy jak wiele w tak krótkim czasie standardów ISO będzie potrzebne dla przedsiębiorstw aby móc funkcjonować na trudnym globalizującym się rynku. I tak kolejno były wydawane norma ISO 14001, ISO 13485, OHSAS 18001, ISO/IEC 27001, ISO 22000, ISO 45001, ISO 50001 aż do kilkudziesięciu dzisiejszych standardów ISO.
 
Tak się również bardzo dobrze złożyło, że rozpoczęliśmy prace ze standardem ISO 9001 właśnie w 1994 roku i przez kolejne 25 lat poprzez prace etatowe w korporacjach a następnie poprzez szkolenia, wdrażanie, doskonalenie i certyfikację wielu standardów ISO możemy stwierdzić kilka istotnych kwestii:
  1. Początkowo po certyfikat ISO 9001 sięgały międzynarodowe korporacje. Wynikało to między innymi z angielskiej wersji językowej normy, kosztów wdrożenia i certyfikacji ISO. W tamtym okresie specjalistów w dziedzinie ISO było również niewielu. Normy ISO 9001 oraz ISO 14001 były bardzo wymagające w stosunku do opisania Systemu Zarządzania i ukierunkowane dla zakładów „stricte” produkcyjnych. Dla firmy otrzymanie certyfikatu było nie tylko kosztowne ale przede wszystkim bardzo prestiżowe.
  2. Kolejne wydanie normy ISO 9001 w 2000 ukierunkowane na stosowanie podejścia procesowego dało możliwość jej stosowania również w firmach usługowych.
  3. Po 2000 roku normy ISO stały się bardziej powszechne. Rynkiem Polskim zainteresowało się wiele międzynarodowych jednostek certyfikujących otwierając swoje przedstawicielstwa.
  4. Przystąpienie Polski w 2004 roku do Unii Europejskiej przyczyniło się do jeszcze większego spowszechnienia norm ISO i dostępności certyfikatów ISO. Wynikało to między innymi z różnych wsparć finansowych na rozwój kompetencji, wdrożenie i certyfikację standardów ISO. Wielu przedsiębiorców mając wsparcie finansowe 50% na wdrożenie i certyfikację ISO podjęło decyzję o uzyskaniu certyfikatu ISO. Podkreślenia wymaga słowo „uzyskaniu”. Wdrożenia i certyfikacje tych standardów nie były kwestią przemyślaną z naciskiem na  jakość i efekty lecz właśnie na „uzyskanie”. Skoro inni mają to my też powinniśmy mieć! A przecież Systemy Zarządzania to nie certyfikat tylko model zarządzania w naszej organizacji, który powinien nam pomagać i być efektywny!
  5. Ciągle wzrastające po 2000 roku w Polsce bezrobocie i wzrastające zapotrzebowanie na certyfikaty ISO dały sygnał dla wielu Polskich uczelni, które do swoich kierunków dodały również te związane ze standardami zarządzania. Powstało również wiele firm doradczych.
  6. Kolejne lata nowego stulecia poprzez różne formy podnoszenia kompetencji (uczelnie, szkolenia, konsultacje, audity wewnętrzne i certyfikacja) „wyprodukowały” rzesze konsultantów i auditorów. Często ich teoretyczna wiedza i krótki staż pracy nie idą w parze z jakością.
  7. W 2010 nastąpił przełom w ilości certyfikatów ISO w Polsce. Niektóre firmy zrezygnowały z dalszego utrzymywania certyfikowanych systemów zarządzania.
  8. Obecnie na rynku można zaobserwować 3 grupy przedsiębiorstw:
    1. Stosujących systemy zarządzania ISO. Dla nich nie jest ważne posiadanie certyfikatów ISO lecz stosowanie standardów ISO. Bez standardów w zakresie jakości, środowiska, BHP, bezpieczeństwa informacji, zarządzania energii nie mogą osiągać założonych celów i uzyskiwać efektywności. Są to przedsiębiorstwa rozpoznawalne ze względu na markę lub budujące swoją markę. Chcą przetrwać na rynku wiele dziesiąt a może i set lat. Oczywiście potwierdzenie przez niezależną jednostkę certyfikującą zgodności z poszczególnym standardem ISO i uzyskanie certyfikatu kosztuje, więc Ci których na to stać posiadają takie certyfikaty!
    2. Posiadających certyfikaty ISO za wszelką cenę. Dla nich nie jest ważne kto wydał certyfikat. Ważna jest ostateczna cena. Certyfikat wymagany jest np. w przetargach, przez klienta, inne strony, ze względu na dodatkowe punkty przy kontraktowaniu lub zniżki przy podpisywaniu polisy. Standardy ISO w tych przedsiębiorstwa niestety są na różnym poziomie. Wynika to między innymi od kompetencji pracowników i auditorów certyfikujących.
    3. Unikających wdrożenia i certyfikowania systemów zarządzania ISO za wszelką cenę. Wymieniane powody są różne, począwszy od kosztów, poprzez biurokrację aż do sformułowania „inni mieli i zrezygnowali”.
  9. Świat zawsze oparty był na standaryzacji. Bo jak inaczej nazwać to, że nasz prahistoryczny dziadek wybierając się na polowanie musiał się do tego odpowiednio przygotować, zaplanować, do konkretnej zwierzyny wybrać odpowiednią broń, porę roku, godzinę, pozycję i strategię. Czy wymienione wyżej czynniki nie są elementem ISO? Nas nie trzeba do tego przekonywać. Wiemy że Ci, którzy tego nie stosowali niestety nie przetrwali. Skoro jesteśmy, to powinniśmy być dumni z naszych przodków bo to dzięki ich standardom postępowania dzisiaj tu jesteśmy.
Jeśli ktoś ma wątpliwości co do tego gdzie jest i co może uzyskać ze stosowania standardów ISO zapraszamy do kontaktu z nami
 
"KaISO" Kazimierz Bujas, wrzesień 2019
home  |  oferta  |  szkolenia  |  wdrażanie  |  doskonalenie  |  referencje  |  artykuły  |  kontakt  |  Polityka Prywatności
 
 
"KaISO" Kazimierz Bujas
 
Bęczarka 111, 32-444 Głogoczów
tel: 12-373-63-74, kom: 607-984-502
NIP: 681-118-81-53 REGON: 357561779
© 2018 wszelkie prawa zastrzeżone

Informacja o ochronie danych osobowych.
Szanowny Użytkowniku! Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO"). W związku z powyższym informujemy o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu: 25 maja 2018 roku. Aby dostarczać coraz lepsze materiały informacyjne oraz usługi szkoleń, wdrażania i doskonalenia w zakresie systemów zarządzania ISO, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili zgodnie z Polityką Prywatności. Proszę potwierdź niżej "Przejdź do serwisu", jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez „KaISO” Kazimierz Bujas i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie ze strony www.kaiso.pl (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych i realizacji usług. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać (więcej informacji w naszej Polityce Prywatności).

Przejdź do Serwisu lub Więcej Informacji
Informacja o RODO i Cookies
Szanowny Użytkowniku! Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO"). W związku z powyższym informujemy o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu: 25 maja 2018 roku. Aby dostarczać coraz lepsze materiały informacyjne oraz usługi szkoleń, wdrażania i doskonalenia w zakresie systemów zarządzania ISO, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili zgodnie z Polityką Prywatności. Proszę potwierdź niżej "Przejdź do serwisu", jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez „KaISO” Kazimierz Bujas i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie ze strony www.kaiso.pl (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych i realizacji usług. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać (więcej informacji w naszej Polityce Prywatności).
Przejdź do Serwisu