Wymagania normy ISO 9001 można stosować w każdej organizacji niezależnie od jej wielkości i profilu działania, ponieważ dotyczy nie tylko zapewnienia jakości wyrobu ale systemu zarządzania jakością w organizacji. Różnice są kolosalne. Zapewnienie jakości dotyczy parametrów produkowanych wyrobów. System zarządzania jakością wymaga nie tylko zapewnienia jakości ale również zarządzania zakładem w sposób usystematyzowany zgodnie z 7 zasadami zarządzania jakością i wymaganiami normy ISO 9001 z naciskiem na przywództwo i ciągłe doskonalenie. Norma ukierunkowana jest na zrozumienie i spełnienie wymagań klienta, a więc określonych potrzeb względem wyrobów i usług przy stosowaniu podejścia procesowego, dostarczanie wyników skuteczności procesów oraz ich ciągłe doskonalenie w oparciu o obiektywne pomiary. Standard ten zaleca nadzorowanie wszystkich określonych procesów organizacji (gdzie procesami są: zakupy, sprzedaż, magazynowanie, produkcja, rekrutacja, szkolenia pracowników, komunikacja wewnętrzna itd.) zgodnie z kołem Deminga PDCA.
Norma ISO 9001 składa się z dziesięciu rozdziałów, z czego rozdziały od 4 do 10 zawierają wymagania. W przypadku, gdy organizacja spełnia wszystkie wymagania tej normy może ubiegać się o wydanie stosownego certyfikatu wydawanego przez niezależną jednostkę certyfikującą. Dopuszcza się wyłączenia pewnych wymagań, które nie mają wpływu na zdolność organizacji do dostarczenia wyrobu zgodnego z wymaganiami klienta i mających zastosowanie przepisów. Jeśli organizacja wyłącza takie wymagania powinna uzasadnić dlaczego dokonała wyłączenia.