DOSKONALENIE
NARZĘDZIA JAKOŚCIOWE DO DOSKONALENIA
Popularne stosowane również przez nas narzędzia jakościowe:
1. Analiza przyczyn i skutków uszkodzeń – FMEA:
Potocznie nazywana jako metoda zapobiegania wadom. Opracowana w latach 60 dla potrzeb lotów kosmicznych. W latach 70 wprowadzona do przemysłu energetyki jądrowej. W roku 1997 na kongresie SEA (Society of Automotive Engineers) zaprezentowano wersje FMEA dostosowaną do potrzeb przemysłu motoryzacyjnego. FMEA należy stosować przed zdarzeniem i wadą wyrobu, a nie jako metoda stosowana po wystąpieniu problemu. FMEA obejmuje obszary dostaw surowca, produkcji wyrobów, pakowania i magazynowania, zabezpieczania i transportu.
Celem FMEA jest rozpoznanie i ocena - poprzez wykorzystywanie wiedzy i doświadczeń zespołu interdyscyplinarnego –potencjalnych wad, przyczyn i skutków wad (błędów) popełnianych przy projektowaniu wyrobów i procesów oraz znalezienie działań, które pozwolą na wyeliminowanie możliwości wystąpienia potencjalnej wady – najlepiej zanim jeszcze powstanie gotowy wyrób. Polega na oszacowaniu ryzyka pojawienia się wad i błędów, ocenie ich znaczenia (konsekwencji) i możliwości wczesnego wykrywania i proponowaniu na tej podstawie rozwiązań prewencyjnych lub korygujących z uwzględnieniem krytyczności wad / błędów. Analizę FMEA należy prowadzić na etapie: prototypu, preserii - produkcji wstępnej i produkcji seryjnej.
2. Rozwiązywanie problemów - metoda 8D:
Polega na wdrożeniu sposobu postępowania przy identyfikacji problemu na podstawie symptomu odczuwanego przez klienta dla podjęcia skutecznych działań korygujących i osiągnięcia zadowolenia klienta. Nazwa metody wywodzi się z jej 8 kroków postępowania, które mają przyczynić się do zidentyfikowania przyczyn problemu oraz jego ponownemu wystąpeniu:
Gdy problem zostanie rozwiązany, zespół powinien opublikować końcowe sprawozdanie wraz z wyciągniętymi wnioskami.
3. Analiza przyczyn źródłowych - RCA:
Jako element 8D pozwala skuteczniej wyeliminować możliwość ponownego wystąpienia problemu. Podczas rozwiązywania problemów jakościowych jedną z podstawowych potrzeb i trudności jest identyfikacja przyczyny, która spowodowała niezgodność. Często okazuje się, że zdiagnozowana przyczyna posiada swoją przyczynę, ta z kolei swoją itd. Warunkiem koniecznym skutecznego doskonalenia jest odkrycie przyczyny „najgłębszej”, czyli źródłowej (inaczej: pierwotnej). Jej poznanie pozwala skuteczniej wyeliminować możliwość ponownego wystąpienia problemu.
4. Statystyczne sterowanie procesem - SPC:
System Zarządzania Jakością powinien być ciągle doskonalony między innymi poprzez zapobieganiu błędom oraz zmniejszaniu zmienności i strat w łańcuchu dostaw. Do analizy zmienności wykorzystuje się między innymi metody SPC. Doskonałym narzędziem, które służy do oceny zmienności są wskaźniki Cm, Cmk, Cp, Cpk, Pp, Ppk, a karty kontrolne pozwalają na bieżąco nadzorować procesy i natychmiast reagować, zanim jeszcze pojawią się sztuki poza specyfikacją. SPC jako narzędzie zapobiegawcze pozwala zapewnić wymagany przez klienta poziom jakości stosunkowo niskim kosztem.
5. Diagram przepływu procesu produkcyjnego - PFD:
6. Pareto - Lorenza:
7. Histogram:
8. Diagram Ishikawy:
9. Metoda 5 WHY:
Powinna obejmować 2 aspekty: dlaczego problem powstał i dlaczego tego nie wykryto? Polega na:
Prosta i łatwa w użyciu w każdej organizacji. Szybka. Nie wymaga znajomości statystyk. Łatwe i szybkie wdrożenie do stosowania (proste i krótkie szkolenie).