Organizacja powinna stosować wszystkie wymagania niniejszej Normy Międzynarodowej, jeżeli mają one zastosowanie w ramach określonego zakresu jej systemu zarządzania jakością.
Zakres systemu zarządzania jakością organizacji powinien być dostępny i utrzymywany w formie udokumentowanej informacji. Zakres powinien określać rodzaj wyrobów i usług, które obejmuje, oraz podawać uzasadnienie dla każdego wymagania niniejszej Normy Międzynarodowej, które organizacja uznała za niemające zastosowania do zakresu jej systemu zarządzania jakością.
Zgodność z niniejszą Normą Międzynarodową może być stwierdzona tylko wtedy, gdy wymagania uznane za niemające zastosowania nie wpływają na zdolność lub odpowiedzialność organizacji do zapewnienia zgodności jej wyrobów i usług oraz zwiększania zadowolenia klientów.
Jak należy rozumieć wymaganie tego rozdziału normy?
Wszystko w zależności od tego jak przebiegają procesy i czym zajmuje się nasza firma!
Procesy dzielą się na:
Proszę zwrócić uwagę, że ten sam zakres czynności może być procesem głównym, pomocniczym lub zewnętrznym. Wszystko zależeć będzie od przyjętej struktury organizacyjnej i zawartych umów ze stronami zainteresowanymi.
Dlatego ważne jest aby projekt wdrożenia ISO 9001:2015 rozpocząć od określenia procesów i ich zależności.
Jak powinniśmy zdefiniować zakres swojego systemu ISO 9001 podczas jego wdrażania? Co wskazać jako niemające zastosowanie – jeśli jest oczywiście? Jeśli świadcząc te usługi wykonujemy również projektowanie i dobieramy rozwiązania dla klienta to czy słowo projektowanie też powinno być w zakresie?
Do udzielenia odpowiedzi i prawidłowego zdefiniowania zakresu systemu zarządzania jakością posłużymy się przykładową firmą ABC zajmującą się sprzedażą, produkcją maszyn i urządzeń automatyki przemysłowej do różnych zastosowań oraz zajmującej się ich montażem, uruchomieniem i serwisem u klientów na całym świecie:
Proszę zwrócić uwagę jak zdefiniowany zakres i niemające zastosowanie rozdziały normy ISO 9001:2015 mają wpływ na wdrożenie, certyfikację i skuteczne funkcjonowanie systemu zarządzania jakością.
W kolejnych tożsamych systemach zarządzania wydanych po nowelizacji np. ISO 14001:2015 – system zarządzania środowiskowego, ISO 45001:2018 – system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, ISO 50001:2018 – system zarządzania energią również w pkt. 4.3 tych norm mamy wymagania odnośnie zakresu i granic. Ważne jest uchwycenie fizycznych granic realizowanych procesów. Jeśli cały zakres działania zakładu jest lokalnie pod jednym adresem – jest dużo łatwiej. Jeśli jednak procesy są realizowane w wielu lokalizacjach i np. w całym świecie jak w przypadku naszej firmy ABC granicami fizycznymi jest cały świat. Oznacza to, że oddziaływanie na środowisko i BHP oraz zużycie energii jest nie tylko w zakładzie ale również w granicach fizycznych realizowanych procesów.
"KaISO" Kazimierz Bujas, czerwiec 2019